Τα ΚΠΕ Αρναίας, Άμφισσας, Αν. Ολύμπου, Βελβεντού-Σιάτιστας, Ελ. Κορδελιού, Καλαμάτας, Καρπενησίου, Κέρκυρας, Μακρινίτσας, Μεσολογγίου, Μολάων, Νάουσας, Περτουλίου Τρικκαίων, Ποροΐων, Σικυωνίων, Ιεράπετρας Νεάπολης, οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α΄Αθήνας, Αργολίδας, Αχαΐας, Γρεβενών, Δράμας, Κυκλάδων, Ρεθύμνου, Χαλκιδικής και οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αργολίδας, Αχαΐας, Δυτ. Θεσσαλονίκης, Ηλείας, Κορινθίας, Λακωνίας, Λάρισας και Σερρών, δια των Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή Σχολικών Δραστηριοτήτων, διοργανώνουν το Σχολικό Δίκτυο Δράσης με τίτλο “Ταπερίστας” (Δράση).
Η δράση “Ταπερίστας” απευθύνεται στους μαθητές και εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας, θα έχει δηλαδή εθνική εμβέλεια και θα διαρκέσει από το τέλος Νοεμβρίου έως τις αρχές Μαΐου. Θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις: Διερευνητική (Α΄Φάση), Εφαρμογής (Β΄Φάση) και Διάχυσης (Γ΄Φάση). Κάθε φάση της Δράσης θα χαρακτηρίζεται από τις βιωματικές ατομικές ή ομαδικές δραστηριότητες, τη διάδραση μεταξύ των μελών της ομάδας αλλά και των μελών ομάδων διαφορετικών σχολείων και την ανατροφοδότηση. Η διάρκεια της κάθε φάσης θα αποφασίζεται από τον/την ή τους/τις εκπαιδευτικούς ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες, γνωστικές και άλλες, κάθε ομάδας. Είναι σημαντικό όμως η φάση της εφαρμογής και ανάπτυξης της καλής πρακτικής υιοθέτησης σπιτικού δεκατιανού σε σκεύος πολλών χρήσεων, να έχει μεγάλη διάρκεια με στόχο να γίνει τρόπος ζωής.
Τα σχολεία μπορούν να ενταχθούν στη Δράση ανεξάρτητα αν υλοποιούν πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας ή άλλο και αυτή μπορεί να συνδεθεί με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και με πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ή Αγωγής Υγείας με έναν ή περισσότερους από τους εξής θεματικούς άξονες:
-Μείωση κατανάλωσης
-Διαχείριση οικιακών απορριμμάτων
-Ποιότητα διατροφής
-Ασφαλείς συσκευασίες τροφίμων
-Μείωση σπατάλης τροφίμων
-Τοπικά προϊόντα
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΗΣ
Το θέμα της Δράσης αφορά το σχολικό γεύμα των μαθητών (δεκατιανό), τον τρόπο προμήθειάς του, το σκεύος ή τη συσκευασία μεταφοράς του, την ποσότητα, ποιότητα και τη γεωγραφική εγγύτητα των υλικών, την επιλογή των κατάλληλων τροφίμων για τις ενεργειακές ανάγκες και την υγεία των μαθητών.
Συγκεκριμένα οι μαθητές θα κληθούν να:
Α΄Φάση
- διερευνήσουν, καταγράφοντας τις καθημερινές τους πρακτικές σχετικά με το σχολικό τους γεύμα, αν συνηθίζουν το σπιτικό δεκατιανό ή την προμήθειά του από κατάστημα ή από το κυλικείο του σχολείου τους, αν το μεταφέρουν σε σκεύος ή σε συσκευασία, πώς διαχειρίζονται το υλικό συσκευασίας του, ποιες τροφές προτιμούν
- σημειώσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους σε ένα συνεργατικό έγγραφο excel
- βγάλουν συμπεράσματα για τις προσωπικές αλλά και ομαδικές συνήθειες σχετικά με το δεκατιανό
- ερευνήσουν το περιβαλλοντικό όφελος από τη συνήθεια του σπιτικού δεκατιανού και τη χρήση σκευών πολλαπλών χρήσεων καθώς και από την επιλογή των τοπικών προϊόντων στο σχολικό τους γεύμα και όχι μόνο
Β΄Φάση
Επίσης να:
- παίρνουν σπιτικό σχολικό γεύμα
- το ετοιμάζουν κατά προτίμηση οι ίδιοι ή με τη βοήθεια μελών της οικογένειάς τους
- το μεταφέρουν σε σκεύη πολλαπλών χρήσεων τα οποία θα είναι κατάλληλα για την ασφαλή φύλαξη των γευμάτων και την υγεία των μαθητών
- επιλέγουν κατά προτίμηση τοπικά, αν είναι εφικτό βιολογικά, προϊόντα
- επιλέγουν σωστούς, διατροφικά, συνδυασμούς τροφίμων
- ελέγχουν αν η ποσότητα της τροφής που προμηθεύονται καθημερινά είναι όση χρειάζονται
- δημιουργήσουν και ενημερώνουν το προσωπικό, ηλεκτρονικό τους ημερολόγιο σχετικά με τις επιλογές τους, τις προτιμήσεις τους, τις δυσκολίες που πιθανόν συναντούν, λύσεις που βρήκαν στην πορεία της δράσης, φωτογραφίες των αγαπημένων τους γευμάτων
- μοιράζονται, αν το επιθυμούν, στο Blog ή Padlet της Δράσης σημειώσεις ή φωτογραφίες από το ημερολόγιό τους
- σχολιάζουν στο Blog ή στο Padlet , με ευγενικό τρόπο, επιλογές των άλλων μαθητών, δοκιμάζουν ό,τι θεωρούν ενδιαφέρον
- συζητούν στην ομάδα τις επιλογές τους, παρουσιάζουν τις δυσκολίες τους, μοιράζονται επιτυχημένες πρακτικές, βοηθούν τους συμμαθητές τους.
- καλέσουν τα καφέ (καταστήματα) που είναι κοντά στο σχολείο τους ή και το σχολικό κυλικείο να εφαρμόσουν τη χρήση ποτηριού πολλαπλών χρήσεων από τον πελάτη για το σερβίρισμα καφέ ή άλλου ροφήματος με κάποια έκπτωση στην τιμή
- δημιουργήσουν ψηφιακά παιχνίδια επιβράβευσης στις σωστές επιλογές, σχετικά με το δεκατιανό
Γ΄Φάση
Τέλος να:
- καταγράψουν εκ νέου τις καθημερινές τους συνήθειες για το σχολικό γεύμα
- σημειώσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους στο υπάρχον συνεργατικό έγγραφο excel
- Συγκρίνουν τα δεδομένα της καταγραφής πριν και μετά την εφαρμογή της καλής πρακτικής και να βγάλουν ατομικά και ομαδικά συμπεράσματα
- δημιουργήσουν αφίσα προβολής της Δράσης τους και διάχυσης της καλής πρακτικής που εφάρμοσαν
- κοινοποιήσουν την αφίσα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του σχολείου τους αλλά και στα υπόλοιπα συμμετέχοντα στη Δράση σχολεία, ΚΠΕ, Υπευθύνους Σχολικών Δραστηριοτήτων ή Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, στο Blog ή Padlet της Δράσης
- δημιουργήσουν ενημερωτικό φυλλάδιο για το σπιτικό δεκατιανό το οποίο μπορούν να αναρτήσουν στην ιστοσελίδα του σχολείου τους αλλά και στο Blog ή Padlet της Δράσης
- καλέσουν τους μαθητές του σχολείου τους να εφαρμόσουν την πρακτική “Ταπερίστας”
- παρακινήσουν τα μέλη του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντός τους να υιοθετήσουν την πρακτική “Ταπερίστας”
- Να συνεχίσουν οι ίδιοι την πρακτική “Ταπερίστας” κάνοντάς την τρόπο ζωής
Οι εκπαιδευτικοί που θα συντονίζουν τις μαθητικές ομάδες, έχουν τη διακριτική ευχέρεια να επιλέγουν τις δραστηριότητες που κατά την κρίση τους ανταποκρίνονται στην ηλικιακή ομάδα και στις ιδιαιτερότητες της ομάδας τους αλλά και να τις προσαρμόζουν αναλόγως.
ΣΤΟΧΟΙ ΔΡΑΣΗΣ
Το συγκεκριμένο Σχολικό Δίκτυο Δράσης μέσα από την εφαρμογή της πρακτικής στοχεύει
- στη μείωση της κατανάλωσης συσκευασιών μιας χρήσης (ανακυκλώσιμων ή μη) και κατ’ επέκταση στη μείωση της παραγωγής απορριμμάτων
- στην υιοθέτηση υγιεινής διατροφής
και επιδιώκει
- την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την οικονομία στους πόρους και στα αγαθά
- την ανάπτυξη υπεύθυνης περιβαλλοντικά συμπεριφοράς των μαθητών σε σχέση με την ποσότητα τροφής που προμηθεύονται, ώστε να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων και την παραγωγή οργανικών υπολειμμάτων
- την προτίμηση των τοπικών προϊόντων, λόγω του μικρότερου ενεργειακού αποτυπώματος, αλλά και λόγω της ενίσχυσης των τοπικών παραγωγών
- την αφύπνιση του πνεύματος ενεργού πολίτη σε μικρές, καθημερινές πράξεις οι οποίες έχουν μεγάλο περιβαλλοντικό αντίκρισμα όταν έχουν μαζικό χαρακτήρα
ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ-ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Οι συνεργαζόμενοι φορείς, ΚΠΕ και Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων ή Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, για την εκπαιδευτική, μεθοδολογική και διδακτική στήριξη του έργου των εκπαιδευτικών που θα συμμετέχουν στην υλοποίηση της Δράσης, θα παράξουν και θα αποστείλουν στα σχολεία τους, υποστηρικτικό υλικό το οποίο θα περιέχει τη λεπτομερή περιγραφή της Δράσης, με τα απαραίτητα φύλλα εργασίας, τους πίνακες καταγραφής, τα ηλεκτρονικά εργαλεία που καλούνται να χρησιμοποιήσουν, συνδέσμους από έγκυρες ιστοσελίδες με πληροφορίες σχετικές με το θέμα και θα δημιουργήσουν το ψηφιακό μέσο της Δράσης για την αλληλεπίδραση των σχολείων (Blog ή Tablet), διαφορετικά για κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης, όπως και αφίσα/ες για την κοινοποίηση της Δράσης.
Επίσης θα οργανώσουν, στην αρχή του Σχολικού Δικτύου Δράσης, εξ αποστάσεως επιμορφωτική ημερίδα για τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς για να δοθεί η απαραίτητη θεωρητική βάση.
Τέλος θα αναλάβουν την προβολή και διάχυση του παραγόμενου έργου των σχολείων, την έκδοση βεβαιώσεων συμμετοχής για τους εκπαιδευτικούς και ενθύμια συμμετοχής για τα σχολεία.
Όσα σχολεία ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στο Σχολικό Δίκτυο Δράσης “Ταπερίστας” παρακαλούνται να δηλώσουν τη συμμετοχή τους στην ηλεκτρονική φόρμα https://forms.gle/muX9f3mdvcxq2yc37 έως την Παρασκευή 26 Νοεμβρίου 2021. Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία των αιτήσεων, θα σταλεί απάντηση αποδοχής στα σχολεία και οδηγίες σχετικά με την υλοποίηση της Δράσης.
Το Σχολικό Δίκτυο Δράσης “Ταπερίστας” θα υλοποιηθεί χωρίς δαπάνες από την πλευρά των συνεργαζόμενων ΚΠΕ και εντάσσεται στο πλαίσιο της Πράξης «Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) – Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Β Κύκλος)» του Ε.Π. «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση 2014-2020» με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.